Articsóka hatása az egészségre

Articsóka hatása

Nagyon sok értékes gyógynövény létezik, amely számtalan hatással bír a szervezetünkre. Vannak köztük olyanok, amelyek ismertebbek és kevésbé ismertek hazánkban. Az articsóka a kevésbé ismertek közé tartozik, annak ellenére, hogy már ősi idők óta használják népgyógyászatban. Már rengeteget tudunk az  articsóka hatásáról, de a tudomány a mai napig újabb egészségügyi előnyöket tár föl.

Ellenben a közép-európai országokkal, az articsóka a mediterrán térségek kedvelt zöldsége, gyógynövénye. Leginkább mérsékelt éghajlaton termesztik és számos fajtája létezik. Az articsóka nemesített kerti fajai a zamatos turbolya, kerti turbolya néven ismeretes. Ez az különleges zöldség kétszer is terem egy évben, márciustól májusig és októbertől decemberig.

Az articsóka melyik része fogyasztható és hogyan?

Az articsókának az a része, amelyet mi emberek leginkább fogyasztunk, a földi articsóka bontatlan virágfeje. Az emberek csak az egyes levelek húsos részeit eszik, de valószínűleg az articsóka közepén lévő szív a legnépszerűbb része. Az articsóka tápértékét figyelembe véve, nehéz lenne egészségesebb ételt találnunk. Habár az emberek az articsóka szívére koncentrálnak, azonban a levelek nagyobb koncentrációban tartalmaznak tápanyagokat. Szirmai közt igazi kincs rejtőzik, gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban és antioxidánsokban.

Articsóka hatása

Az articsóka szerelmeseinek, finom és változatos ételek főszereplője lehet. Nagyszerű főételek, egytálételek hozzávalójaként felhasználva, tölteléknek, mártásnak, akár párolt, főzött, grillezett formában, valamint nyersen, finom szeletekre vágva akár saláta feltétként is fogyasztható.

 

Az articsóka egyik hatása, hogy manipulálja az agyat?

Ennek az okát elsősorban az articsóka leveleiben található cinarin idézi elő. Hogyan is nyilvánul ez meg? Tégy egy próbát!

A cinarin változásokat okoz az ízlelőbimbóinkban, amivel sikerül becsapnia az agyunkat, ami miatt máshogy érzékeljük az ízeket, azáltal, hogy blokkolja az édes ízeket érzékelő ízlelőbimbókat.

Próbáld ki, egyél articsókát és utána igyál rá vizet, vagy sört!

Ahogy eszed az articsókát, észreveheted, hogy az első falatod nem túlságosan édes. Viszont a következő falat egy kicsit édesebb lesz, mint az előző, és az ízeket a közönségesből finommá alakítja. Amint ráiszol vizet, vagy akár sört, sokkal édesebbnek fognak tűnni. Ennek az oka az, hogy a cinarin nevű anyag, gátolja az édes ízeket érzékelő ízlelőbimbók működését. Hatása valójában nagyon rövid ideig tart, és eltűnik, amint iszunk. Az ital elfogyasztása során a folyadék kitisztítja a cinarin maradványait a nyelvből, és hirtelen visszaszerzi az édes ízek észlelésének képességét. Ezúton az ízlelőbimbók újra működésbe lépnek, amivel az agy azt érzékeli, hogy valami édes van a szánkban.

 

Az articsóka összetevői és azok élettani hatásai

Bár gyakran zöldségnek tekintik, az articsóka egy bogáncs fajta. Az articsóka leginkább az emésztést elősegítő képességéről vált egyre híresebbé. Hatékony haspuffadás esetén. A középkor hagyományos európai gyógyítói articsóka leveleket is használtak vízhajtóként, nyersen és forrázatként elkészítve, amit napjainkban is alkalmaznak a népgyógyászatban. Az articsóka szárából forrázással készült 24 órás kivonatot pedig, reuma és köszvényes fájdalmak enyhítésére alkalmaznak eredményesen.

Az articsóka alacsony zsírtartalma és magas rosttartalma miatt értékes szövetségese lehet a fogyókúrázóknak. A rost anyagok nagyon fontos szerepet játszanak a bélrendszerünk egészséges működésében, mikrobiom egyensúlyának fenntartásában is.

A víz után az articsóka többségi alkotórésze a szénhidrát, amelyek közül kiemelkedik az inulin. Tudományos oka van annak, hogy az articsóka miért olyan finom. Mindez az articsóka inulin hatóanyagához kapcsolódik, amely az egészséggel kapcsolatban számos előnyt is biztosít.

Az inulin az egyik legegészségesebb természetes édesítőszer, amely ízében és viselkedésében teljesen eltér a cukortól. Az inulin egy olyan poliszacharid, amely lassan bomlik és szívódik fel a bélben. Segíthet az étkezések utáni hirtelen vércukorszint ingadozás megelőzésében, mivel a glikémiás-indexe alacsony. Ez különösen cukorbetegek számára lehet hasznos.

Az articsóka másik fontos összetevője az imént már említett cinarin. Az fent említett ízblokkoló hatása mellett, érdemes tudni, hogy nagyon jó hatással van az emberi szervezetre.

A cinarin flavonoidokban gazdag, amelynek kiemelkedő antioxidáns hatásuk van, és elmondható, hogy az összes zöldség közül az articsóka az egyik leggazdagabb antioxidánsokban. Cinarin, szilimarin tartalmának köszönhetően májvédő funkciója van, enyhíti a méreganyagok okozta májrendellenességeket és elősegíti a májsejtek regenerálódását.

A cinarin a vér koleszterinszintjének csökkentése révén védi a szív egészségét. Mivel a vér zsírtartalmát csökkenti, ami gyógyír a kórosan megnövekedtet zsírtartalomra, ezért alkalmazható a kóros elhízás kezelésében is.

Számos növény vízhajtóként is funkcionál. Az articsóka is egyike ezeknek a növényeknek. Így segítség lehet az ödéma kezelésében és magas vérnyomást esetén. Vizelethajtó hatása mellett só-ürítést fokozó hatása is van.

A fő ásványi anyagok a nátrium, kálium, foszfor, magnézium, vas és kalcium. A vitaminok közül kiemelkedik a B1-vitamin, a B3-vitamin és a kis mennyiségű A és C-vitamin jelenléte, valamint figyelemreméltó a K-vitamin tartalma is.

Az articsóka rendszeres fogyasztása érzelmi támogatást is nyújthat, megnyitja a szívcsakrát, ami kifejezetten ajánlott azoknak, akik mindent a szívükre vesznek.

Szívcsakra

 

Ellenjavallatok az articsóka fogyasztásával kapcsolatban

Májbetegségben szenvedőknek az articsóka túlzott fogyasztása nem ajánlott.

Az articsóka hatása némely esetben lehet negatív is az egészségre, amennyiben allergiás vagy a parlagfűre. Ugyanis az articsóka növény rokon a parlagfűvel, amely maga is nagyon gyakori allergén. Néha, ha két növény között elég hasonlóság van, az egyikre adott allergia a másikra való allergiát jelezheti, egy szóval keresztallergiát válthat ki. Persze ez nem kőbevésett szabály, de azért előfordulhat.

2 tipp az articsóka felhasználásához

Ha vásárláskor szeretnél megbizonyosodni az articsóka frissességéről, csak nyomd meg enyhén a virágot. Ha keménynek, feszesnek érzed akkor friss a zöldség, ilyenkor a legfinomabb. Minél puhább a virág annál régebben lett a zöldség levágva.

Az articsóka könnyen oxidálódik, ezért a megtisztított virágot tedd azonnal citromos vízbe. Ha nagyobb mennyiséget kell megpucolni belőle, használj gumikesztyűt. Ha nincs kéznél, és megfogta a kezed a festékanyag dörzsöld át a bőröd citrommal, így könnyedén eltávolíthatod a foltokat.

Articsóka pucolása

Az articsóka pucolása kihívást jelenthet azoknak, akik először próbálkoznak vele. Ha Te is ebben a cipőben jársz, akkor kattints IDE. Ebben a cikkünkben lépésről-lépésre bemutatjuk az articsóka pucolásának menetét.

Articsókás recept tippekhez kattints az „Articsókás receptek” -re.

 

A cikkben leírt információk egyike sem irányul betegségek diagnosztizálására. Ha a fent említett bármely betegségben szenvedsz, kérjük konzultálj megfelelő szakemberrel.

Források:
https://www.naturalstacks.com/blogs/news/artichoke-benefits (angol)
https://www.healthline.com/nutrition/artichoke-benefits (angol)
https://es.wikipedia.org/wiki/Cynara_scolymus (spanyol)
https://www.heraldo.es/noticias/sociedad/2018/04/10/por-que-las-alcachofas-dan-sabor-dulce-agua-que-bebemos-1234243-310.html?autoref=true (spanyol)
https://nepgyogyaszat.com/nepgyogyaszat-gyogyirei/articsoka/(magyar)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

X